Går du med en baker i magen (eller tankene), så kan du kanskje tenke deg å starte et utsalg, men når det kommer til mat, eller næringsmidler, så gjelder det en rekke lover og regler. Men har du alt du trenger for å komme i gang, så er det vel kanskje bare å starte opp. Men vent litt har du husket lager, utstyr og råvarene?
Mattilsynets regler
Det første du må finne ut av er hvor du skal selge mat. Skal du ha et utsalg hjemmefra, eller skal du servere mat på en restaurant? Du kan velge en matvogn (food truck) og da gjelder litt andre regler. Men det kan hende du skal finne et lån uten sikkerhet, slik at du kan finansiere oppstarten. Blir du franchisetaker, må du kjøpe inventar og kundekreditt.
Mattilsynets regler består av for eksempel lokaler og innredninger, mathåndtering og internkontroll.
Serveringsloven
Serveringsloven er lovdatas paragrafer som er underlagt Nærings -og Fiskedepartementet. Lovene er skissert i 6 kapittel som tar for seg lover og regler for de som vil drive med servering. En slik regel er for eksempel krav til toaletter, rent drikkevann og frie rømningsveier. Serveringsloven skal sørge for at maten som serveres er behandlet på en renslig måte og inneholder lovlige ingredienser.
Finanser
Det trenger ikke koste så mye å starte et bakeri. Man må ha stor arbeidskapasitet, slik at man slipper å ansette noen. Men skulle man likevel ønske å utvide bedriften ytterligere, så vil kanskje potensialet bli større. Et lån uten sikkerhet kan gi selv dem som har begrenset økonomi en mulighet dersom de har en god forretningsidé.
Finansiering gir deg mulighet til å kjøpe inn utstyr, slik at driften blir mer effektiv og resultatene bedre. Det er ikke sikkert man ellers vil klare å konkurrere i markedet som er presset.
Tips til nystarter
Skal man starte opp for seg selv, så bør man legge en detaljert plan. Men samtidig så bør man ha et begrenset utvalg, noen signatur produkter og kjempegode rabatter. Dette vil gjøre at man kan få kunder uten å gjøre så mye ekstra. Andre ting å tenke på er god plass for parkering, tilgjengelighet og kundeservice. Gi det lille ekstra for å vinne i lengden.